Navigatie overslaan

• 09 jun. 2023
    • 3 min

NFK publiceert jaarverslag 2022

In het jaarverslag blikt NFK terug op het afgelopen jaar. Het jaar 2022 is een jaar van verbinding. Na twee jaar, waarin de coronacrisis de verbinding belemmerde, ontstond nieuwe energie op de inhoud binnen en buiten NFK.

We werkten dit jaar meer op kantoor en konden elkaar weer ontmoeten. Vanuit onze visie op oncologische expertzorg en transparantie hebben we ons invloedrijk verbonden aan het Integraal Zorg Akkoord en het Signalement Passende zorg. Er is namelijk een grote omslag nodig om de oncologische zorg toekomstbestendig te maken.

November van dit jaar stond in het teken van de lancering van het Nederlands Kanker Collectief (NKC). Een bijzonder initiatief dat we samen met KWF en IKNL zijn gestart, om leven voor, met en na kanker naar een hoger plan te tillen. Want kanker gaat al lang niet meer over zorg alleen.

Meer verbinding was er ook tussen de specifieke onderwerpen van de kankerpatiëntenorganisaties (KPO's) vanuit de verandering van Samen Slagkracht Vergroten. We zagen dat veel ervaringsdeskundigen van de KPO's participeerden in werkgroepen en dat er vaker gebruik werd gemaakt van Doneer Je Ervaring op maat. Hierdoor konden vijf KPO's de specifieke vertaalslag maken ter ondersteuning van hun eigen doelgroepen.

De kankerpatiëntenorganisaties die bij NFK zijn aangesloten hebben ook veel bereikt in 2022. Deze hoogtepunten zijn verzameld en gebundeld in het document Parels van impact.