Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring

  • Nieuws
    • 20 nov. 2019
    • 5 min

NFK stimuleert gebruik van patiëntenvragenlijsten in de spreekkamer

PROMs (Patient Reported Outcome Measures) zijn vragenlijsten voor patiënten waarin wordt gevraagd hoe je je voelt en hoe het met je gaat. NFK vindt het gebruik van deze vragenlijsten belangrijk, en heeft het project “PROMs in de spreekkamer” uitgevoerd om dit te stimuleren. Op basis van de resultaten hebben we een implementatiestappenplan voor zorgverleners ontwikkeld.

PROMs in de spreekkamer

Als zorgverleners weten hoe het met patiënten gaat, kunnen zij samen de zorg beter afstemmen op de behoeften van de patiënt. Het gebruik van PROM-vragenlijsten kan hierbij helpen. In deze vragenlijsten staan vragen over bijvoorbeeld pijn, vermoeidheid en emotionele toestand en hoe het gaat (kwaliteit van leven). Patiënt en zorgverlener kunnen de antwoorden op deze vragenlijsten bespreken in de spreekkamer. Dit heeft verschillende voordelen, zowel voor patiënten als voor zorgverleners:

  • Zowel patiënt als zorgverlener zijn goed voorbereid op het consult;
  • Er wordt meer gesproken over onderwerpen die anders niet snel ter sprake komen;
  • Er is meer ruimte voor wat de patiënt belangrijk vindt om te bespreken;
  • Het bespreken van de antwoorden draagt bij aan het proces van Samen Beslissen.

Project

Het delen en bespreken van de uitkomsten van deze patiëntenvragenlijsten gebeurt in de praktijk echter nog weinig. NFK heeft daarom van 2017 t/m 2019 het project ‘PROMs in de spreekkamer, een implementatieproject bij maag-, slokdarm- en alvleesklierkanker’ uitgevoerd, samen met de patiëntenverenigingen SPKS en Living with Hope, de studiegroepen POCOP en PACAP, PROFILES (IKNL) en Amsterdam UMC (locatie AMC), Isala, LUMC en MST.

Door dit project is voor patiënten met maag-, slokdarm- en alvleesklierkanker terugkoppeling van de vragenlijsten mogelijk gemaakt. Dit betekent dat patiënten die de vragenlijsten online hadden ingevuld, de keuze hadden om hun antwoorden wel of niet in te zien en te delen met de zorgverlener. Patiënten kozen zelf over welke onderwerpen ze terugkoppeling wilden ontvangen en wilden bespreken.

Patiënten willen uitkomsten bespreken

Ruim 50% van de patiënten binnen dit project wilde de antwoorden op hun vragenlijsten zelf inzien en/of delen met de zorgverlener. Van deze groep patiënten heeft meer dan 80% aangegeven de uitkomsten van de vragenlijsten ook met hun zorgverlener te willen bespreken

Toch heeft bij meer dan de helft van de deelnemende patiënten die hier behoefte aan hadden, geen terugkoppelingsgesprek plaatsgevonden. In de terugkoppelingsgesprekken die wel plaatsvonden, werden lichamelijk functioneren en lichamelijke klachten regelmatig besproken, maar emotionele, sociale en relationele aspecten kwamen nauwelijks aan bod.

Stappenplan

We vragen artsen en gespecialiseerd verpleegkundigen om de uitkomsten van de patiëntvragenlijsten met patiënten te bespreken. We hebben hiertoe een stappenplan voor zorgverleners ontwikkeld om hen te helpen een start te maken met PROMs in de spreekkamer. Download het stappenplan hieronder:

Meer informatie en gratis tools voor de implementatie van PROMs in de spreekkamer vind je op onze pagina over patiëntvragenlijsten.

Rol voor patiënt

Als patiënt heb je hier zelf ook een belangrijke rol in: vraag naar de patiëntvragenlijsten in je ziekenhuis, en vul deze in. Zo kun je met je arts en/of verpleegkundige de onderwerpen bespreken die voor jou belangrijk zijn en zorg je er samen voor dat je de best mogelijke zorg krijgt.

Het project is mede mogelijk gemaakt door Zorginstituut Nederland in het kader van de subsidieregeling Transparantie over de kwaliteit van zorg. Zorginstituut Nederland voert deze regeling in opdracht van het ministerie van VWS uit.