De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) is de koepel van negentien kankerpatiëntenorganisaties. Wij komen op voor de belangen van kankerpatiënten en vinden ervaringen van patiënten heel belangrijk.

We doen regelmatig een oproep aan patiënten om ervaringen te delen vanuit onze “Doneer je ervaring”. Ook organiseren wij webinars, zetten panels in en hebben wij een vragenlijst ontwikkeld die ziekenhuizen kunnen gebruiken om patiëntenervaringen uit te vragen, de NFK-PREM Oncologie.

Patiëntenervaringen

Alvleesklierkankerpatiënt:

“Had ik niet in de juiste spreekkamer gezeten, was ik open en dicht gemaakt en nu dood.”

De oncologische zorg ontwikkelt zo snel en is erg complex, daarom vindt NFK dat artsen zich moeten specialiseren/toeleggen op een of enkele kankersoort(en) om de beste zorg te leveren en de patiënt hierover adequaat te informeren. Deze informatie is een primaire en noodzakelijke voorwaarde.

Blaaskankerpatiënt:

“Als patiënt heb je geen flauw idee waar je aan begint als je de diagnose kanker krijgt.”

Helft kankerpatiënten staan niet stil bij ziekenhuiskeuze

Samen met de aangesloten kankerpatiëntenorganisaties heeft NFK de digitale vragenlijst ‘Een ziekenhuis kiezen bij kanker: wat vind jij belangrijk? ontwikkeld. Als je kanker hebt, kun je in principe zelf kiezen naar welk ziekenhuis je gaat. Met deze Doneer Je Ervaring-peiling onderzochten we hoe mensen een ziekenhuis kiezen bij kanker en of zij achteraf gezien iets anders zouden hebben gedaan. Wat bleek, de helft van kankerpatiënten staan niet stil bij de keuze van een ziekenhuis. Ook hadden patiënten dingen anders gedaan als ze hadden geweten dat er verschillen zijn.

Webinar: Een ziekenhuis kiezen hoe belangrijk is dat?

Als je kanker hebt, is het belangrijk dat je naar een ziekenhuis gaat dat zoveel mogelijk ervaring heeft met de behandeling van jouw vorm van kanker. Maar waarom is dit zo belangrijk? En waar vind je deze zorg als patiënt? Welke rol heb je hier zelf in, en wie kan je hierbij helpen? Dit en meer bespreken we met verschillende gasten in een eerder opgenomen webinar.

Patiëntenervaringen in ziekenhuizen

De NFK-PREM oncologie is een vragenlijst die NFK heeft ontwikkeld om patiëntenervaringen in ziekenhuizen in kaart te brengen. Met deze vragenlijsten kunnen zorgverleners in ziekenhuizen achterhalen hoe het met patiënten gaat en wat ze vinden van de kankerzorg. Nog niet alle ziekenhuizen in Nederland maken op dit moment gebruik van onze PREM Oncologie.

De NFK-PREM oncologie bevraagt patiënten over hun ervaringen met de volgende thema’s:

  1. Bejegening, deskundigheid, samenwerking
  2. Vast aanspreekpunt
  3. Klantvriendelijkheid: afspraken en wachttijd
  4. Kwaliteit van leven, psychosociale zorg, nazorg
  5. Samen beslissen
  6. Aanbeveling, complimenten, verbeterpunten

Ervaring delen

Wil jij ook jouw ervaring delen? Zet ook jouw kennis over en ervaring met kanker in. We hebben regelmatig onderzoeken over verschillende onderwerpen.